KA1 Řízení projektu
KA2 Zvyšování kvality studentských pedagogických praxí (vytváření podmínek pro zvyšování kvality studentských reflektovaných praxí)
Obsahem aktivity je vytvoření nové koncepce reflektovaných praxí a její pilotní ověření. Odborný tým, který se bude na tvorbě koncepce podílet bude složen z akademických pracovníků, učitelů z praxe s dlouholetými zkušenostmi a externích expertů. Předmětem změny je rozložení praxe v průběhu studia, její obsahové zaměření, systém zajišťování a vedení praxí, systém monitoringu výstupů. Jedním z cílů nové koncepce je zvýšení kvality a efektivity praxí a zintenzivnění spolupráce akademických pracovníků s učiteli ze škol, kteří se na vedení praxí podílejí. Odborný tým vytvoří novou koncepci praxí, která bude průběžně konzultována s proděkanem pro studium a Grémiem praxí. Po schválení nové koncepce dojde k její implementaci do škol a následně k pilotnímu ověření. Po ukončení pilotního ověření dojde k zapracování připomínek a úprav na základě poznatků z pilotního ověření a finalizaci nové koncepce studentských reflektovaných praxí a proškolení akademických pracovníků.
KA3 Popularizace vědy, podpora a zpřístupňování výsledků výzkumu a laboratoří žákům ZŠ
Klíčovou aktivitu budou připravovat a realizovat studenti – budoucí učitelé, kteří pod supervizí expertů z oboru zpracují výsledky vědy a výzkumu z oblasti diagnostiky lidského pohybu. Výsledky budou zpracovány popularizační formou tak aby vzbudily zájem studentů o vědu v obecné rovině a zároveň podpořily a motivovaly zájem studentů o studium na PdF. Studenti vyšších ročníků se budou spolupodílet také na propagaci aktivity a organizaci jejího zajištění. Popularizační akce budou určeny studentům prvního ročníku učitelských oborů a sekundárně také zájemcům o studium na VŠ. Součástí prezentovaných poznatků a vědeckých výstupů akademických pracovníků katedry, bude také exkurze do Centra diagnostiky lidského pohybu, ve kterém bude možné realizovat konkrétní měření. Tímto způsobem bude zajištěno propojení teoretických poznatků s praktickými ukázkami.
KA4 Vzdělávání zaměřené na rozvoj mentorských/reflektivních dovedností
Klíčová aktivita je zaměřena na posílení kompetencí akademických pracovníků a pedagogických pracovníků škol a školských zařízení v oblasti mentorování pedagogických praxí. Pro akademické pracovníky a učitele z praxe budou připraveny vzdělávací aktivity, které jim umožní získat dovednosti v oblasti mentoringu. Workshopy lektorsky zajistí externí experti s vysokou kvalifikací a rozsáhlými zkušenostmi z oblasti mentoringu. Po absolvování workshopů, bude tým mentorů uplatňovat získané vědomosti a dovednosti při zavádění nové koncepce praxí v přímém kontaktu se studenty, které budou na praxích mentorovat. Na PdF OU vznikne tým mentorů složený z akademických pracovníků a tým uvádějících učitelů, což je výraznou inovací v přípravě studentů v rámci pregraduálního studia.
KA5 Pilotní ověření pozic interních mentorů
Klíčová aktivita je určena akademickým pracovníkům, kteří zajišťují pregraduální přípravu budoucích učitelů. Cílem klíčové aktivity je výrazným způsobem zvýšit didaktické kompetence akademiků pro využívání digitálních technologií ve výuce v rámci vlastní specializace. Z orientačního průzkumu zkušeností studentů s digitálními technologiemi vyplývá, že téměř 40% studentů nedostává v rámci pregraduální přípravy dostatečné množství informací, jak využívat digitální technologie v budoucí praxi při výuce svého předmětu na základní/střední škole. Pro akademické pracovníky bude připraven systém školení k využívání IT techniky při výuce a specializovaných workshopů zaměřených oborově. Oborové workshopy povedou akademičtí pracovníci s rozsáhlými zkušenostmi s využívání digi technologií ve výuce a účastníci workshopů budou mít možnost procvičit konkrétní dovednosti na příkladech. Tým interních mentorů, který v rámci aktivity vznikne bude současně poskytovat konzultace a informovat ostatní akademické pracovníky o inovacích v oblasti využívání digitálních technologií ve výuce jejich předmětu.
KA6 Workshopy pro VŠ učitele popisná zpětná vazba
Klíčová aktivita je určena cílové skupině akademičtí pracovníci vzdělávající budoucí učitele. Cílem aktivity je naučit akademické pracovníky dovednostem a základním principům pro poskytování efektivní popisné zpětné vazby studentům. Aktivitu budou realizovat akademičtí pracovníci – obecní didaktici, kteří pro akademickou obec připraví a zrealizují systém vzdělávacích aktivit a workshopů, na kterých bude zpětná vazba procvičována. Smyslem klíčové aktivity je sjednotit úroveň v poskytování popisné zpětné vazby studentům, která je u jednotlivých akademických pracovníků individuálně odlišná jak po formální, tak po obsahové stránce a její efektivita tak není zaručena.
KA7 Rozvoj osobnostně sociálních kompetencí studentů
Aktivita KA7 je obsahově zaměřena na rozvoj znalostí a dovedností budoucích učitelů v oblasti prevence šikanování na školách. Problém šikanování je relativně rozšířeným fenoménem a s uplatňováním principů inkluze ve vzdělávání se zvyšuje riziko jeho nárůstu. Učitelé v praxi mají osobní zkušenosti i dílčí vědomosti jakým způsobem k problému přistupovat, ale jejich kompetence pro řešení uvedeného problému jsou individuálně odlišné. Smyslem kurzu je zprostředkovat budoucím učitelům komplexní informace k problému. Důraz bude kladen především na vývojové stupně procesu šikanování a její tendenci prorůstat do skupinové dynamiky až do fáze, kdy se šikana ve školní třídě stává normou. Zvláštní pozornost se zaměří na fenomén psychického teroru, jeho formy a důsledky. Součástí kurzu jsou také právní aspekty problému. Kurz bude v rámci pilotního ověření nabízen posluchačům všech učitelských oborů, jeho ověření proběhne na skupině minimálně 30 studentů. Na základě evaluace bude obsah kurzu upraven do finální podoby s cílem začlenit jej do systému přípravy učitelů.
KA8 Tvorba a využití metod pro strukturované pozorování
Klíčovou aktivitu budou zajišťovat akademičtí pracovníci v oboru matematika a výchova k občanství. Oba obory v současné době nedisponují specializovanými metodami, které by studentům při násleších umožnovaly sledovat individuální zvláštnosti žáků při výuce v inkluzivním prostředí. Odborníci v oboru matematika zpracují metody pro strukturované pozorování vývoje matematických schopností pro žáky prvního stupně, odborníci, kteří zajišťují přípravu studentů v oboru výchova k občanství připraví metody pro strukturované pozorování pro žáky ZŠ a SŠ. Metody budou využívány posluchači učitelských oborů v průběhu pedagogických praxí.
KA9 Podpora větší provázanosti teoretické a praktické výuky
Jednou z forem zajištění větší provázanosti teoretické a praktické výuky je zapojení učitelů z praxe a odborných expertů z neučitelských oborů do pregraduální přípravy budoucích učitelů. Provázanost bude zajištěna přímým vstupem učitelů ZŠ/SŠ do teoretické výuky v rámci povinných, ale zejména povinně volitelných předmětů a specializovaných workshopů. Tato aktivita umožní studentům přímý kontakt s učiteli základních a základních uměleckých škol a v konečném důsledku přispěje k vytvoření reálného obrazu učitelské profese. Pro studenty oboru učitelství hudební výchovy pro druhý stupeň, učitelství tělesné výchovy pro druhý stupeň, učitelství českého jazyka pro druhý stupeň budou uspořádány tematické workshopy, které povedou experti z praxe se specifickými zkušenostmi. Workshopy, které povedou experti z praxe – odborníci z neučitelských oborů prohloubí a rozvinou odborné oborové kompetence studentů příslušných aprobací.
KA10 Společné projekty vysokoškolských učitelů, studentů a učitelů ze ZŠ
Katedra preprimární a primární pedagogiky zapojí učitele mateřských a základních škol do teoretické výuky a připraví společně s akademickými pracovníky a studenty oboru učitelství pro první stupeň základní školy a oboru učitelství pro mateřské školy projekty, které se stanou součástí studentského portfolia. Projekty budou zaměřeny na řešení otázek souvisejících se vzděláváním a výchovou dětí v mateřských školách a žáků prvního stupně základních škol. Společné projekty zajistí výraznější propojení teoretické výuky a školské praxe a současně podpoří rozvoj kompetencí studentů a jejich identifikaci s budoucí profesní rolí. Obhajoba zpracovaných projektů bude jednou ze součástí státní závěrečné zkoušky. Společné projekty budou prezentovány na vytvořeném projektovém portále a zpřístupní se tak širší odborné veřejnosti.
KA11 Vytvoření Centra didaktických inovací
Cílem aktivity je podpořit rozvoj dovedností akademických pracovníků efektivně využívat digitální technologie ve výuce a rozšířit dovednosti v přípravě a tvorbě digitálních výukových materiálů. V rámci aktivity dojde ke vzniku Centra didaktických inovací, které bude zajišťovat průběžné konzultace ke tvorbě e-learningových kurzů, aplikací a jiných výukových pomůcek, které jsou založeny na využívání digitálních technologií. Centrum didaktických inovací bude personálně složeno z pracovníků IT, specialistů katedry Informačních a komunikačních technologií, oborových didaktiků jednotlivých kateder. Specialisté z centra budou současně poskytovat technickou podporu při provozu systému monitoringu praxí.
KA12 Akční výzkum na základních školách
Akční výzkum na základních školách se zaměří na dvě oblasti a jeho realizaci zajistí dva specializované týmy. Obsahovým zaměřením akčního výzkumu je „problémový žák“ ve škole. Výzkumné téma bude zajišťovat tým akademiků se specializací pedagogika, sociální pedagogika, andragogika, psychologie, učitelství prvního stupně ZŠ společně s týmem učitelů základních škol, ve kterých bude výzkum realizován. Do výzkumu se zapojí studenti a výsledky výzkumu budou interpretovány na základě konzultací s odborníky z praxe v oborech psychologie, sociální práce apod. Odborná a učitelská veřejnost se seznámí s výsledky výzkumu prostřednictvím samostatné publikace a odborných časopisů.
Druhou oblastí výzkumu je rozvoj technického myšlení na základě prezentace technických vizuálních podnětů. Tým odborníků je složen z akademického pracovníka, studentů a učitelů škol, kteří budou na výzkumu spolupracovat. Výsledky výzkumu budou publikovány a prezentovány na odborných konferencích.
Cílem aktivity je naučit studenty a pedagogické pracovníky škol principům akčního výzkumu a možnostem jeho realizace ve školní praxi.
KA13 Síťování fakultních škol
Cílem aktivity je zefektivnit přípravu studentů v oboru Technická a pracovní výchova tak, aby více odpovídala možnostem a technickému zázemí základních škol. Podnětem pro formulaci uvedené aktivity je nedostatek metodických materiálů na základních školách a nejednotné a variabilní pojetí výuky pracovní a technické výchovy na základních školách. V rámci aktivity dojde k zasíťování minimálně 5 základních škol Moravskoslezského kraje. Vytvořená odborná skupina se bude pravidelně setkávat na workshopech s cílem dosáhnout optimálního propojení výuky předmětu Pracovní a technická výchova na VŠ a základní škole. Obsah setkání (workshopů) se zaměří na sladění požadavků, upřesnění obsahu předmětu v dovednostní i teoretické rovině s cílem prezentovat studentům v pregraduální přípravě na pedagogické fakultě takové poznatky a dovednosti, které budou korespondovat s obsahem učiva na základních školách. Učitelé z praxe přispějí k inovativnímu pojetí předmětu svými zkušenostmi z práce se žáky základních škol a příklady dobré praxe. Výstupem aktivity bude metodika pro výuku pracovní a technické výchovy dostupná online. Tímto způsobem se zajistí rozšíření výstupů do širší odborné veřejnosti.
KA14 Inovace přijímacího řízení
V rámci volitelné aktivity podpora získávání kvalitních uchazečů o učitelské profese bude rozpracován nový systém přijímacího řízení s formálními a obsahovými inovacemi. Inovace přijímacího řízení proběhne v navazujících magisterských oborech informatika, český jazyk a literatura, tělesná výchova, pracovní a technická výchova, výchova k občanství, speciální pedagogika. Na inovaci budou dílčím způsobem participovat akademičtí pracovníci z oboru pedagogika a psychologie. Přijímací řízení bude mít formu elektronických testů, které budou po technické stránce zajišťovat experti z Centra didaktických inovací, jehož vytvoření je součástí projektových aktivit. Při realizaci přijímacího řízení budou využívány PC učebny.