Název výukového projektu:
INFORMACE NAPŘÍČ ČASOPROSTOREM
Doporučený ročník: 4. – 5. ročník
Hlavní záměr výukového projektu:
Informace napříč časoprostorem je projekt, který je zaměřený na výběr historických období, které si žáci na vlastní kůži mohou vyzkoušet. Projekt je určen pro čtvrtý ročník. Projekt je navržen tak, aby žáci vnímali šíření informací a komunikace skrze historická období. Začínáme s pravěkem, ve kterém lidé žili v malých skupinách, ještě nekomunikovali tak jako my, ale používali gesta a zaznamenávali si důležité informace pomocí různých jeskynních maleb a své informace předávali z generace na generaci. Dalším obdobím je Starověk, kde již lidé uměli psát a své informace posílali pomocí poslů. Nyní již mluvíme o komunikaci mezi městy né tak, jak to máme dnes pomocí technologií. Vždy byl pouze jeden originál. Následně se dostáváme do Středověku, kde se informace zachovávala pomocí knih a již lidé dokázali mít víc než jen jeden originál. Objevy nových míst a obydlení. Další doba, kterou navštívíme bude novověk. Vypravíme se na plavbu za poznáním nových míst. V této době byl rozmach mořeplavectví. Nakonec jsem dala moderní dobu, kde se informace šíří velice rychle. Komunikujeme pomocí technologií, které nám mají usnadnit každodenní život. Působení reklamy na člověka. Každý člověk / skupina dostane sedm tvrdých papírů, ze kterých na konci tohoto projektu bude vytvořen výtisk novin. Účastníci si vedou krátké poznámky z každého dne a poté je převedou na papír. Vedou si informace jako jsou: Jak se rozvíjela daná společnost? Jak daná společnost uchovávala informace? Jak mezi sebou komunikovala? A nakonec budou informace napsané na papír ilustrovat dle svého uvážení. Budou to jejich první noviny.
Každý den projektu (bude jich celkem 5) bude zaměřen na určité období: pravěk, starověk, středověk, novověk a nakonec moderní doba. Na konci každého dne budou zaznamenávat informace, které si později svážou dohromady a budou mít z toho noviny.
1. den – JESKYNNÍ MALBY
2. den – VÝROBA PAPÍRU
3. den – LINORYT (KNIHTISK)
4. den – KÓDOVÁNÍ INFORMACÍ, VYNÁLEZ
5. den – REKLAMA
Konečný produkt: NOVINY
Učební úlohy pro žáky ke stažení: