Název výukového projektu:
ZÁCHRANA KOUZELNÉHO LESA
Hlavní záměr výukového projektu:
Záchrana Kouzelného lesa je týdenním projektem, jehož realizace by byla ideální v jarních měsících. Žáci na začátku obdrží dopis od skřítka Lesníčka, který je žádá o pomoc se záchranou lesa napadeného zlými bazilišky. Stěžejním tématem z okruhu člověk a jeho svět jsou lesní zvířata a rostliny, dalším důležitým tématem je pak pomoc ostatním, jak v nouzi, tak v běžných životních situacích.
Poslední den se děti vypraví přímo do lesa, kde zlikvidují zbytky baziliščí kletby a připraví jej pro návrat jeho obyvatel. Až se jim to podaří, setkají se se skřítkem Lesníčkem, který jim celou dobu posílal dopisy. Od něj pak získají poděkování a diplom, v němž mělo být zahrnuto slovní hodnocení.
Mým cílem je vzbudit v dětech zájem o přírodu a zvídavost při jejím objevování. Dále bych se chtěla zaměřit na to, aby si děti hlouběji uvědomily, jak mohou pozitivně zasahovat do života lidem ve svém okolí a otevřít jim oči pro potřeby druhých. Zároveň tento projekt vidím jako příležitost pro sdílení zážitků ve skupině a vzájemnou podporu ve snaze o něco pozitivního.
Žáci na začátku obdrží dopis od skřítka Lesníčka, který je žádá o pomoc se záchranou lesa napadeného zlými bazilišky.
Výsledným produktem by měl být les pomocných rukou. Jedná se o výtvarné dílo celé třídy, které by mohlo fungovat jako určitá motivace a zároveň reflexe toho, kdo a s čím nejčastěji pomáhá.
Každé dítě by dostalo či vytvořilo nějaký základní kmen s větvemi, který by si v této hodině dle svého vkusu vyzdobilo a viditelně na něj zaznamenalo své jméno. Tyto kmeny by se pak nalepily na velký papír (ideálně asi balicí).
Následně by to fungovalo tak, že člověk, kterému se dostalo pomoci, obkreslí svou ruku ke kmenu člověka, jež mu pomohl (ideálně se podepíše a dovnitř stručně vepíše, o jakou pomoc se jednalo).
Ráda bych zdůraznila, že se nejedná o žádnou soutěž. Jde spíše o to, abychom touto cestou více otevřeli oči vůči příležitostem podat pomocnou ruku.
Člověk a jeho svět
– Žák vyjmenuje a popíše nejznámější živočišné a rostlinné druhy žijící v těchto prostředích lesa.
-Žák získává informace z odborné literatury přiměřené jeho věku (atlasy zvířat, hub, rostlin). Své poznatky prezentuje spolužákům
Český jazyk a literatura
– Žák s porozuměním čte přiměřeně dlouhé texty a správně odpovídá na k nim přidružené otázky.
– Žák diskutuje o obsahu textů se svými spolužáky a učitelem.
– Žák utvoří od daných podstatných jmen základní tvar.
– Žák správně doplňuje do slov i/y po obojetných souhláskách.
– Žák určí u podstatných jmen kategorii čísla a rodu.
– Žák napíše podle pokynů učitele a vizuální osnovy jednoduchý vzkaz a dopis.
Cizí jazyk
– Žák ovládá slovní zásobu u tematického okruhu forest animals.
– Žák stručně s vizuální oporou popíše zvíře.
– Žák odpovídá na jednoduché otázky se slovesem be, can a do. Používá contracted forms.
– Žák vyhledá podle pokynů učitele slovo ve slovníku.
Hudební výchova
– Žák v přiměřené náročných skladbách rozezná některé hudební nástroje.
– Žák si pamatuje texty jednoduchých písní.
Výtvarná výchova
– Žák samostatně i ve skupině originálně zpracovává zadané téma.
– Žák promýšlí barevnou kompozici.
(Ve vazbě na klíčové kompetence RVP ZV)
Kompetence k učení:
– Žák si samostatně podle svého zájmu vybírá z přiměřeně náročné odborné literatury informace, které se chce naučit.
– Žák v odborné literatuře vyhledává informace, které potřebuje k úspěšnému dokončení práce.
Kompetence komunikativní:
– Žák srozumitelně vyjádří a obhájí své nápady při skupinové práci.
Kompetence sociální a personální:
– Žák přispívá ke skupinové práci zodpovědně a co nejlépe dle svých možností.
– Žák při skupinové práci oceňuje přínos ostatních.
– Žák naslouchá ostatním spolužákům, s respektem reaguje na jejich příspěvky do diskuze.
– Žák pomáhá spolužákům v oblastech, ve kterých je schopnější a přijímá pomoc z okolí.
– Žák získává pozitivní náhled na sebe samého a učí se hledat pozitivní rysy u lidí ve svém blízkém okruhu.
Kompetence pracovaní:
– Žák si uvědomuje důležitost přírodního bohatství a přijímá v přiměřené míře zodpovědnost za ochranu životního prostředí.
– Žák používá při práci ve výtvarné výchově různé materiály (přírodniny, pastelky, vodové barvy, voskovky, tempery, suchý pastel atd.) a pracuje s nimi podle pokynů učitele.
– Žák trénuje své dovednosti v hodu na koš či terč, přeskoku a běhu.
– Žák co nejpřesněji napodobuje přiměřeně náročné sestavy cviků podle příkladu učitele či spolužáka.
– Žák zpívá podle svých hlasových možností intonačně čistě.
– Žák vytleská rytmus podle pokynů učitele u zpívaných i mluvených textů.
– Žák doprovodí známou písničku na nástroje Orffova instrumentáře.
Učební úlohy pro žáky ke stažení:
- Den první - pondělí - ČESKÝ JAZYK
- Den první - pondělí - MATEMATIKA
- Den první - pondělí - ANGLICKÝ JAZYK
- Den druhý - úterý - ČESKÝ JAZYK
- Den druhý - úterý - TĚLESNÁ VÝCHOVA
- Den druhý - úterý - ANGLICKÝ JAZYK
- Den druhý - úterý - PRVOUKA
- Den třetí - středa - ČESKÝ JAZYK
- Den třetí - středa - MATEMATIKA
- Den třetí - středa - PRVOUKA
- Den třetí - středa - HUDEBNÍ VÝCHOVA
- Den čtvrtý - čtvrtek - ANGLICKÝ JAZYK
- Den čtvrtý - čtvrtek - PRVOUKA
- Den čtvrtý - čtvrtek - ČESKÝ JAZYK
- Den čtvrtý - čtvrtek - MATEMATIKA
- Den pátý - pátek
- Použité zdroje