Název výukového projektu:
PO STOPÁCH ZBOJNÍKA ONDRÁŠE
Doporučený ročník: sloučený 2. a 4. ročník (nebo 3. a 5.)
Projekt je určen primárně pro malotřídní školy. Samotný projekt realizují žáci 2. a 4. ročníku pro ostatní žáky školy, tedy prvňáky, třeťáky a páťáky. Jednotlivé úlohy, jako i celý projekt, však lze plně využít pro jakýkoli ročník 1. stupně ZŠ s lehkou obměnou buď zadání, nebo poskytnutím některých předpřipravených informací či map. Projekt je zaměřený na poznání legendy o zbojníku Ondrášovi, postavy z moravskoslezského regionu. Jsou v něm obsaženy úkoly a činnosti pro 1. – 5. ročník ZŠ, a to napříč předměty ČJ, M, VV, HV, PČ, VL, IT.
Hlavní záměr výukového projektu:
Projekt směřuje k poznání legendy o zbojníku Ondrášovi, význačné osobnosti frýdecko-místeckého regionu, jeho životě, smrti a době, ve které žil. K dovednosti rozlišovat mezi fakty a domněnkami, pracovat s rozmanitými zdroji a umět je zaznamenat, seznámit se s žánrem pověsti (legendy) a nalézat Ondrášovy odkazy v dnešní době. Umět vyhledávat informace a zpracovat je tak, aby žáci dokázali informace zasadit do souvislostí, dovedli je prezentovat a aplikovat při dalším učení. Dospět k těmto poznáním a dovednostem prožitkovým učením.
Záměrem není pouze naplnění kognitivních (poznávacích) cílů ale vedení žáků k estetickému vnímaní, vytvoření vztahu k regionální historii a vzbuzení zájmu o historii. Vytvoření postojů a poznání výhod spolupráce a komunikace v rámci skupiny.
EVOKACE DOBY ZBOJNÍKŮ
Evokační otázky:
1. Znáte nějaké pověsti, ve kterých by se psalo o našem kraji nebo okolních obcích nebo horách?
2. Co je to vlastně pověst?
Mám tady jednu zajímavou knihu, která je plná zajímavých pověstí a jmenuje se 33 moravských legend. Zaujala mě pověst Lysá hora.
Otázky k legendě (prostor pro vyjádření představ a názorů žáků v rámci diskusního kruhu na koberci):
1. Před čtením – O čem tahle pověst může vyprávět? Jaké v ní budou vystupovat postavy? Poznáte, co je na obrázku?
2. Během čtení – Jak asi bude pokračovat?
3. Po přečtení – Jaké postavy v pověsti vystupují? Které postavy jsou reálné a které smyšlené? Jak si představujete Ondráše? (vzhled, oblečení) Proč se dal na zbojničinu? Jak si představuješ Hátu a co Ondrášovi darovala? Objevily se v textu slova, kterým nerozumíš?
Poslech:
Didaktické plakáty:
– Ondráš (narození, život, smrt)
– Lysá hora (místo působení Ondráše, místa ukrytých pokladů)
– Háta – Hana (získání kouzelných věcí, postava Háty)
Výtvarné práce:
– na téma „Zbojník Ondráš“
– výroba valašky
Organizace projektového dne „Po stopách zbojníka Ondráše“:
– příprava stanovišť, která ostatní žáky školy seznámí s legendou
– žáci budou prezentovat své poznatky a pomocí připravených úkolů je předávat ostatním
Vystoupení žáků:
– Ondrášův tanec (tanec s vyrobenými valaškami)
Prezentace projektu:
– Prezentace projektu v prostorech školy.
– Prezentace projektu a fotografií z projektového dne na webových stránkách školy.
– PC
– interaktivní tabule
– pracovní listy
– knihy
– výtvarné potřeby
– látka (šití sukní)
– kartón
– dřevěné kulatiny (výroba valašky)
– Žák převypráví legendu o Ondrášovi, jeho životě, smrti a době, ve které žil.
– Žák rozlišuje mezi fakty a domněnkami.
– Žák pracuje s rozmanitými zdroji (knižními i elektronickými) a zaznamenává získané informace.
– Žák zasazuje informace do souvislostí místních i historických.
– Žák pozná žánr pověsti a rozliší ho od žánru pohádky.
– Žák formuluje Ondrášův odkaz pro dnešní dobu.
– Žák prezentuje své znalosti a získané dovednosti a dále je používá v učení.
– Žák si vytváří vztah k regionální historii.
– Žák objevuje a osvojuje si nové strategie učení.
– Učitel zadává úkoly tak, aby žák mohl sám organizovat svou činnost.
– Učitel vede žáky k vyhledávání, shromažďování, třídění a porovnávání informací.
– Učitel učí žáky kritickému myšlení a dovednosti hájit svůj názor.
– Žák vyjadřuje různými způsoby své postoje a myšlenky.
– Žák aplikuje své dovednosti a znalosti při písemném, výtvarném a hudebním záznamu.
– Žák srovnává a vyhodnocuje informace z různých zdrojů.
– Žák využívá informační zdroje a technologie.
– Žák propojuje získané poznatky do širších souvislostí a nalézá souvislosti.
Morálně-volní-postojové:
– Žák naslouchá druhým.
– Žák se domluví při práci na společném úkolu.
– Žák vede konstruktivní dialog.
– Žák oceňuje práci druhých.
Emocionální:
– Žák si vytvoří vztah k regionální historii, zajímá se o ni.
Sociální:
– Žák podporuje diskusi a kooperaci.
– Žák podporuje pozitivní klima ve třídě.
– Žák projevuje sebedůvěru ve schopnosti své i druhých.
– Žák si vytváří a uspořádává dokumentaci.
– Žák na základě získaných znalostí při práci na projektu vytvoří např. vlastní kroniku, knihu, naučnou regionální encyklopedii, informační brožuru apod.
ČESKÝ JAZYK
– věcné čtení = cílené vyhledávání informací a klíčových slov
– naslouchání a zaznamenávání slyšeného a mluveného projevu (prezentace, zadávání úkolů)
– zápis klíčových informací
– poslech literárních textů (pohádka, pověst, odborný text)
– volná reprodukce přečteného a slyšeného textu
– vlastní výtvarný doprovod k přečteným textům
– měkké a tvrdé souhlásky
– vytvoření osnovy heslovité a větné
MATEMATIKA
– násobení dvojciferným číslem, malá násobilka
– pamětné násobení
– sčítání a odčítání v oboru přirozených čísel do 20
– tvoření obdélníkové sítě, výpočet obsahu obdélníku
VLASTIVĚDA
– orientace na mapě, druhy map = vyhledávání zeměpisných map dané lokality na internetu (srovnání informací na jiných druzích map)
– použití plánovače trasy k naplánování cesty na Gírovou, určení dle vrstevnic charakter krajiny
HUDEBNÍ VÝCHOVA
– lidový tanec
– vytleskání rytmu
– poslech vážné hudby (téma zbojnické písně)
VÝTVARNÁ VÝCHOVA
– výroba valašky (malba hlavice, kresba hlavice, vystřižení)
– kresba postav pověsti
– výtvarné zpracování didaktických plakátů
PRACOVNÍ ČINNOSTI
– vytvoření střihu sukně a nastříhání sukní (k tanci Ondrášův tanec)
Získají tyto kompetence, budou umět:
KOMPETENCE K UČENÍ:
– práce s informačními zdroji (získané informace budou umět porovnávat a kriticky posuzovat, vyvozovat závěry)
– využívání vhodných způsobů a strategií pro efektivní učení (plánování, organizování a řízení vlastního učení)
– kritické zhodnocení výsledků svého učení a diskuse o nich
– navrhování činností, přicházení s nápady, zrealizování svých myšlenek
KOMPETENCE K ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ:
– vyhledávání informací vhodných k řešení problémů, nacházení jejich shodných, podobných a odlišných znaků
– praktické ověřování správnosti řešení problémů a aplikace osvědčených postupů při řešení odborných problémů
– využívání získaných vědomostí a dovedností k objevování různých variant řešení
KOMPETENCE KOMUNIKATIVNÍ:
– formulace a vyjadřování svých myšlenek a názorů v logickém sledu, výstižně, souvisle a kultivovaně v ústním i písemném projevu
– zapojování se do diskuse, obhajoba svého názoru a vhodná argumentace
KOMPETENCE SOCIÁLNÍ A PERSONÁLNÍ:
– účinná spolupráce ve skupině a podílení se na vytváření pravidel práce v týmu
– podílení se na vytváření příjemné atmosféry na základě ohleduplnosti, respektu a úcty
KOMPETENCE OBČANSKÉ:
– respektování, ochrana a oceňování našeho kulturního a historického dědictví
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Osobnostní rozvoj:
Kreativita – vytváří nové postupy ve spolupráci s ostatními, tvořivě využívá nápadů.
Sociální rozvoj:
Mezilidské vztahy – rozvíjí základní dovednosti dobré komunikace, získává návyky k utváření dobrých mezilidských vztahů ve třídě i mimo ni.
Morální rozvoj:
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti – volí vhodné postupy při řešení konfliktů a morálních dilemat, realisticky odhaduje své možňosti (nepřeceňuje se, ani nepodceňuje).
– Ondráš, neohrožený pán Beskyd
– Vyšla pravda o zbojníku Ondrášovi: nebral jen bohatým
– Zbojník Ondráš z pohledu dneška (str. 24)
– Možnost besedy: Muzeum Beskyd Frýdek-Místek, folklorista a spisovatel Jaromír Polášek (věnující se tématu zbojníka Ondráše a navštěvující školy)
– Knižní tituly (viz knihy pro práci žáků s textem)
Učební úlohy pro žáky ke stažení:
- Dílčí učební úloha č. 1 - DIDAKTICKÉ PLAKÁTY
- Dílčí učební úloha č. 2 - JAK SE ONDRÁŠ STAL ZBOJNÍKEM
- Dílčí učební úloha č. 3 - O ŠTRÝBRŇOČCE
- Dílčí učební úloha č. 4 - POKLAD NA LYSÉ HOŘE
- Dílčí učební úloha č. 5 - KOLÍČKOVÁNÍ
- Dílčí učební úloha č. 6 - TVOŘENÍ PUZZLE PRO 1. ROČNÍK
- Dílčí učební úloha č. 7 - VYHLEDÁVÁNÍ OBRÁZKŮ, PRÁCE S MAPAMI ATD.
- Dílčí učební úloha č. 8 - OBRÁZKOVÉ ČTENÍ
- Dílčí učební úloha č. 9 - ZASTARALÁ SLOVA
- Dílčí učební úloha č. 10 - MÍSTA PŮSOBENÍ ONDRÁŠE
- Dílčí učební úloha č. 11 - KŘÍŽOVKA
- Dílčí učební úloha č. 12 - TVOŘENÍ PUZZLE PRO 5. ROČNÍK
- Dílčí učební úloha č. 13 - PRÁCE S MAPOU
- Dílčí učební úloha č. 14 - VÝROBA VALAŠKY
- Dílčí učební úloha č. 15 - VÝROBA SUKNÍ K ONDRÁŠOVĚ TANCI
- Dílčí učební úloha č. 16 - ONDRÁŠŮV TANEC
- Dílčí učební úloha č. 17 - VLASTNÍ KNIHA O ZBOJNÍKU ONDRÁŠOVI
- Dílčí učební úloha č. 18 - MALBA, KRESBA
- Dílčí učební úloha č. 19 - PROJEKTOVÝ DEN
- Dílčí učební úloha č. 20 - HODNOCENÍ PROJEKTOVÉHO DNE