Název výukového projektu:
STAROVĚKÝ EGYPT
Doporučený ročník: 5. (popřípadě 4.)
Hlavní záměr výukového projektu:
Projekt je volně aplikovatelný herní systém využitelný jako motivace pro žáky k plnění povinností (služeb, nošení pomůcek, vypracování domácích úkolů) i jako hodnocení úkolů při probírání či opakování učiva. Systém hry může být také využit při realizaci školy v přírodě nebo celoroční hra. Lze ho upravit jak časově, tak obsahově dle vlastní potřeby. Hra je situovaná do prostředí starého Egypta.
– Žák rozumí nutnosti mít ve třídě pravidla a dodržuje je.
– Žák dokáže diskutovat o podobě pravidel a odůvodňuje svůj názor, navrhuje jejich podobu.
– Žák rozpozná porušování pravidel a sám se chová v duchu fair play.
– Žák určí a stanoví hodnotu suroviny v porovnání s ostatními surovinami a určí hodnotu produktu.
– Žák rozumí tržnímu výměnnému systému a aktivně ho používá.
– Žák se rozhodne, jaká investice se mu vyplatí.
– Žák si vytváří vztah k historii.
– Učitel učí žáky kritickému myšlení a dovednosti hájit svůj názor.
– Učitel vytváří úkoly tak, aby každý žák měl šanci na úspěch.
– Učitel poskytuje jasná kritéria hodnocení, všechny potřebné informace k pravidlům hry na viditelném místě.
– Učitel vede žáky k maximální samostatnosti při vedení strategie hry, je pouze průvodcem.
– PC
– projektor
– velká nástěnka či síť pro umístění pravidel hry (výměnný systém, pravidla hodnocení)
– karton formátu A3 (pro budování města)
– výtvarné a psací potřeby
– laminovačka
– pracovní listy
– obrázky (zmenšeniny budov, papírové peníze a suroviny)
– centropeny
– velké archy balicího papíru
– tyčinkové lepidlo, tekuté lepidlo
– nůžky
Přeneseme se do starověkého Egyptu a osídlíme zde jednotlivé normy, úrodné oblasti okolo povodí Nilu, které jsou zde nositeli našich životů.
Naším úkolem je se o území (nom) patřičně postarat, aby se z něj stalo hlavní město této starobylé říše.
Průvodcem v tomto nelehkém novém světě je nám bůh slunce Velký Athon, který zde řídí a ovlivňuje všechny naše kroky. Ovšem nesetkává se s námi osobně, nýbrž s námi komunikuje prostřednictvím dopisů a Faraona (třídní učitel), jenž je jeho zástupcem tady na zemi.
Cíl pro jednotlivce: Vydobýt si slávu a moc, stát se Faraonem.
Cíl pro skupiny: Vybudovat nejlepší město, které se stane hlavním centrem našeho starověkého Egypta.
– Zákoník (třídní pravidla) – obsahující systém odměn a trestů (bodová škála udělovaných a odebíraných schopností)
– Vytvořené město – zisk nejvyšší pozice
– Žák vyjadřuje různými způsoby své postoje a myšlenky.
– Žák slovně popíše, co vytvořil.
– Žák zpracovává graficky i výtvarně určitou část společné práce skupiny.
– Žák kombinuje více výtvarných (grafických) technik.
– Dokáže obhájit své zpracování a ocenit pozitivně práci druhých.
Materiálně-volní-postojové:
– Žák naslouchá druhým, domluví se při práci na společném úkolu, vede konstruktivní dialog, oceňuje práci druhých.
– Žák navrhuje pravidla, jimiž by se měla třída řídit. Odůvodní jejich důležitost pro fungování třídy.
– Žák přijímá důsledky porušení pravidel, na kterých se v rámci třídy domluvili.
– Žák hodnotí chování svých spolužáků a určí, zda je či není v souladu se stanovenými pravidly.
Emocionální:
– Žák si vytvoří vztah k historii, zajímá se o ni.
Sociální:
– Žák podporuje diskusi, pozitivní pracovní klima, kooperaci, projevuje sebedůvěru ve schopnosti své i druhých.
– Žák respektuje své spolužáky, přijímá jejich rozhodnutí/názor v rámci skupiny, i když se přímo neshoduje s jeho názorem.
– Žák provádí cviky správnou technikou.
– Žák dodržuje při práci čistotu pracovního místa, správně používá nůžky i výtvarné náčiní.
ČESKÝ JAZYK
– věcné čtení – při čtení cíleně vyhledává informace a vyznačí slova neznámá i neznámá,
– aktivně poslouchá mluvený projev (prezentace, čtené texty, zadávání úkolů),
– vyjadřuje své myšlenky a názory věcně a formálně správně.
MATEMATIKA
– zaznamenává, eviduje bodový zisk,
– aplikuje tržní systém,
– efektivně využívá znalost matematických operací k uplatnění vhodné strategie hry.
VLASTIVĚDA
– ukáže na mapě území Egypta, popíše jeho krajinný ráz,
– pozná a popíše kulturní památky Egypta.
VÝTVARNÁ VÝCHOVA
– vyrobí se své egyptské město.
ZÍSKAJÍ TYTO KOMPETENCE:
Kompetence k učení:
– Volit pro sebe efektivní formy učení a projevovat ochotu učit se,
– efektivně využívat procesu učení v jeho praktickém životě,
– propojovat různé druhy poznatků spolu s reálným životem,
– kriticky zhodnotit výsledky svého učení a diskutovat o nich,
– sám navrhovat činnosti, přicházet s nápady, zrealizovat svou myšlenku.
Kompetence k řešení problémů:
– Kriticky uvažovat a nahlížet na vzniklé problémy,
– ověřovat prakticky správnost řešení problémů a osvědčené postupy aplikovat při řešení obdobných problémů,
– využívat získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení,
– samostatně řešit problémy, rozpoznat druhy problémů, volit vhodné způsoby řešení, propojovat do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí.
Kompetence komunikativní:
– Formulovat a vyjadřovat své myšlenky a názory v logickém sledu, výstižně, souvisle a kultivovaně v ústním i písemném projevu,
– zapojovat se do diskuse, obhajovat svůj názor a vhodně argumentovat,
– naslouchat a porozumět druhým.
Kompetence sociální a personální:
– Účinně spolupracovat ve skupině a podílet se na vytváření pravidel práce v týmu a respektovat je,
– podílet se na vytváření příjemné atmosféry na základě ohleduplnosti, respektu a úcty,
– respektovat svou pracovní pozici v týmu.
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Osobnostní rozvoj:
– Vytváří nové postupy ve spolupráci s ostatními, tvořivě využívá nápadů.
Sociální rozvoj:
– Rozvíjí své základní dovednosti dobré komunikace, získává návyky k utváření dobrých mezilidských vztahů ve třídě i mimo ni.
– Video: panovníci, území, písmo, mumifikace
– Starověký Egypt: Ottova encyklopedie. Přeložila Jolana MALÁTKOVÁ, přeložila Lenka VARADZINOVÁ. Praha: Ottovo nakldatelství, 2016. ISBN 978-80-7360-745-6.
Učební úlohy pro žáky ke stažení:
- Dílčí učební úloha č. 1 - HERNÍ SYSTÉM
- Dílčí učební úloha č. 2 - MAPA
- Dílčí učební úloha č. 3 - NÁVRH ČASOVÉHO PLÁNU AKTIVIT
- Dílčí učební úloha č. 4 - ZÁKONÍK (PRAVIDLA TŘÍDY)
- Dílčí učební úloha č. 5 - SPOLEČNÉ POSTAVENÍ
- Dílčí učební úloha č. 6 - ZKOUŠKY
- Dílčí učební úloha č. 7 - CÍL HRY (VÝHRA, ROZDĚLENÍ DO NOMŮ)
- Dílčí učební úloha č. 8 - DEN V NOMU
- Dílčí učební úloha č. 9 - MĚSTO
- Dílčí učební úloha č. 10 - MATERIÁL, PLATIDLO
- Dílčí učební úloha č. 11 - VŮLE ATHONA (ZMĚNY VE HŘE)
- Dílčí učební úloha č. 12 - HRA RISKUJ!