Název výukového projektu:
SLUNÍČKO PŘINESLO DO BOBRUŠKY LÉTO
Hlavní záměr výukového projektu:
Rozvinout poznatky dětí o létě, jeho znacích a aktivitách, které lze v létě dělat.
Rozvinout a zopakovat poznatky dětí o stavbě hmyzu, jeho životě a užitku prostřednictvím kognitivně zaměřených činností.
– Motivace předvedením předem připraveného modelu Země a Slunce nebo předvedením pohybu Země prostřednictvím glóbusu a lampy / maňáska Sluníčka.
– Motivace maňáskem Sluníčka, které demonstruje obrázek, na kterém je skupina dětí na pláži. Děti se posmívají holčičce pod slunečníkem, která se natírá opalovacím krémem. Motivační otázka Sluníčka dětem zní: „Pomůžete mi přijít na to, co se na obrázku stalo?“
– Motivace obrázkem dětí na pláži, opalovacím krémem a výzvou vyzkoušet si a ověřit si jeho účinky ochrany pokožky před Sluncem.
– Motivace dětí pomocí zvuků bouřky a deště. Povídání o dešťovém mraku, který je plný vodních kapek. Někdy jsme i my „bouřkovými mraky“ plnými emocí či hněvu. Když je ze sebe vypustíme, uleví se nám. Motivace ukázkou dnešního mraku (kartonová maketa nebo polštář ve tvaru mraku), který se chce zbavit svých kapek.
– Pokusem, demonstrujícím vznik deště v oblacích. Učitelka u dětí vyvolá diskusi o koloběhu vody (Jak se kapky dostaly do oblak?).
– Učitel přijde jako redaktor počasí s rekvizitami – šátky, kravatami, mapou počasí. Pustíme dětem video, které demonstruje předpovědi počasí na interaktivní tabuli.
– Příběh o berušce, která jednoho rána ztratila své tečky. Motivační výzvou děti poprosíme o pomoc berušce.
– Motivace maňásek Sluníčko: Sluníčko má v létě k naší polokouli blíž, a proto si všimlo pohybu v trávě. Kdo to může být? Drobní živočichové – HMYZ. Motivace autorskou prezentací s úkoly na interaktivní tabuli.
– Motivace dětí prostřednictvím příběhu o malé housence, která neustále hledá něco na zub.
– Vlastnoručně zhotovený model pohybující se Země kolem Slunce.
– Výkres s kresbou postavy dítěte vymalovaný opalovacím krémem pomocí prstu.
– Společně vytvořená zvonkohra v podobě dešťového mraku.
– Průsvitný sáček s vodou (jako důkaz směru koloběhu vody), na kterém je fixem zakreslen koloběh vody.
– Kromě papíru se zaznačenými vzdálenostmi odfouknutých předmětů materiální produkt nevznikl.
– Výkres s nakreslenou předpovědí počasí.
– Vypracovaný pracovní list.
– Zopakovat a prohloubit poznatky o koloběhu vody v přírodě, demonstrace a popsání vzniku deště prostřednictvím pokusu s vodou.
– Rozvinout poznatky o větru, popsat a srovnat jeho sílu prostřednictvím měření vzdálenosti odfouknutých předmětů.
– Zopakovat a aplikovat poznatky o počasí do předpovědi počasí.
– Rozvinout a procvičit elementární matematické dovednosti v číselné řadě od 1 do 10 prostřednictvím počítání teček berušky.
– Rozvinout poznatky o stavbě těla různých druhů hmyzu a jeho užitku prostřednictvím prezentace s úkoly na interaktivní tabuli.
– Zaujmout kritický postoj k pošklebování se druhým prostřednictvím modelové situace na obrázku.
– Rozvinout a procvičit koordinaci prstů ruky a zápěstí prostřednictvím pracovní činnosti a manipulace s plastelínou.
– Procvičit a rozvinout grafomotoriku prostřednictvím vybarvování nakreslených postav prstem.
– Procvičit a rozvinout špetkový úchop při navlékání korálků na nit a při manipulaci s drobnými předměty.
– Rozvinout a procvičit koordinaci celého těla a flexibility posturálních svalů prostřednictvím cvičení „O hladové housence“ s prvky jógy.
Učební úlohy pro žáky ke stažení:
- Dílčí učební úloha č. 1 - A PŘECE SE TOČÍ!
- Dílčí učební úloha č. 2 - NEBEZPEČNÉ SLUNÍČKO
- Dílčí učební úloha č. 3 - OCHRAŇME SE PŘED SLUNCEM
- Dílčí učební úloha č. 4 - MRÁČKOVÁ ZVONKOHRA
- Dílčí učební úloha č. 5 - LETNÍ BOUŘKA
- Dílčí učební úloha č. 6 - S VĚTREM O ZÁVOD
- Dílčí učební úloha č. 7 - PŘEDPOVĚĎ POČASÍ
- Dílčí učební úloha č. 8 - BERUŠKA, KTERÁ ZTRATILA TEČKU
- Dílčí učební úloha č. 9 - PREZENTACE
- Dílčí učební úloha č. 10 - HLADOVÁ HOUSENKA