Název výukového projektu:
POZNEJ SVŮJ MOZEK
Doporučený ročník: 3. – 4.
Projekt je primárně určen pro třetí ročník, ale může být využit i pro 4. ročník jako forma opakování již probraného učiva obohaceného o poznání z oblasti funkcí mozku a možnosti najít si nové výukové strategie pro vlastní učení.
Činnosti jsou napříč předměty: výtvarná výchova, pracovní činnosti, matematika, anglický jazyk, člověk a jeho svět, český jazyk, tělesná výchova, průřezové téma – osobnostně sociální výchova.
Hlavní záměr výukového projektu:
Projekt je cílen na seznámení žáků s funkcemi a centry mozku proto, aby získané znalosti žáci mohli poté využít k vyzkoušení nových metod a forem učení a k nalezení efektivních metod a strategií pro vlastní učení.
– počítač
– dataprojektor
– přístup k internetu
– výtvarné a psací potřeby
– laminovačka
– volejbalový míč
– lavička
– 2 žíněnky
– 5 švihadel
– rolky od toaletního papíru
– barevné papíry
– centropeny
– velké archy balicího papíru
– lepidlo na tapety
– tyčinková lepidla
Pro učitele:
– Sondík přemýšlí mezitím, co Lucinka spí – aktivita: Seznámení se Sondíkem
– myšlenková mapa
– výroba modelu mozku – Brain hat
– vzpomíná na lumpárny uplynulého dne – aktivita: Ponožkoviny
– zatouží uvidět vnější svět vlastníma očima – aktivita: Labyrint vnitřního ucha
– vydá se do světa, kde sonduje – aktivita: Dalekohled (výroba dalekohledu)
– zamotá se do pavoučí sítě – aktivita: V sevření pavouka + Zneškodni pavouka
– spadne do neuronové sítě a seznámí se s Neuronkem, který mu vypráví o životě neuronů – aktivita: Závod neurotransmitérů, Neuronová síť
– Sondík se seznamuje s centry a funkcemi mozku – aktivita: Práce s textem
– rozhodne se pomáhat Lucince s učením
Pro žáka:
– úkol č. 1: Skřítci (viz Učební úlohy ke stažení)
– Třídní neuronová síť (mapující kooperaci, vzájemné učení mezi žáky).
– Velká myšlenková mapa (mapující proces projektu).
– Brain hat (model mozku).
– Sondík (vymyslená a vytvořená postava skřítka).
– Žák popíše stručně silné stránky své i spolužáka.
– Žák sdělí své přání a motivy, co se chce naučit, následně reflektuje skutečnost.
– Žák naslouchá ději příběhu, následně reaguje otázkami o doplňující informace, odpovídá na otázky.
– Žák klade srozumitelné otázky.
– Žák tvoří věty z předem vybraných slov a dává je do správných tvarů.
– Žák vyjmenuje řady vyjmenovaných slov.
– Žák násobí, dělí zpaměti s přesností a jistotou zadané úkoly. Tvoří slovní úlohy.
– Žák spolupracuje ve skupině, přijme ve skupině svou roli a aktivně se podílí na práci skupiny.
– Žák vlastními slovy vysvětlí na základě osvojených znalostí funkci mozku a přínos jeho pochopení ve vztahu k učení.
– Žák při práci kolem sebe udržuje pořádek.
– Žák při vlastní tvorbě uplatňuje svou fantazii, nebojí se s ní experimentovat.
– Žák přeloží a správně přečte slovíčka ze základní slovní zásoby.
– Žák v rámci sebereflexe zhodnotí svůj přínos, který vnáší do třídního kolektivu.
– Žák poznává smysl učení a utváří si k učení pozitivní vztah, posoudí vlastní pokrok a určí překážky či problémy bránící učení, naplánuje si, jakým způsobem by mohl své učení zdokonalit, kriticky zhodnotí výsledky svého učení a diskutuje o nich.
– Žák se aktivně zapojuje do diskusí a naslouchá svým spolužákům, základům spolupráce a komunikace s ostatními, udělá konečné rozhodnutí.
– Žák vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení, projevuje ochotu věnovat se dalšímu studiu.
– Žák vykonává pohybové úkoly s co největší přesností a svědomitostí v oblasti hrubé motoriky (dřepy, sedy lehy, přeskoky přes švihadlo).
– Žák samostatně trhá papír na malé kousky, lepí, kreslí na netypické plochy (např. nafukovací balonek, 3D papír).
– Žák píše úhledně i na jiné plochy než na papír či do sešitu (např. stěna, tabule, velký arch papíru).
ČESKÝ JAZYK
– Píše věcně i formálně správně jednoduchá sdělení.
– Na základě vlastních zážitků tvoří krátký mluvený projev.
– Užívá v mluveném projevu správné gramatické tvary podstatných jmen, přídavných jmen a sloves.
– Odůvodňuje a píše správně i/y po tvrdých a měkkých souhláskách i po obojetných souhláskách ve vyjmenovaných slovech.
MATEMATIKA
– Řešení a tvoření slovních úloh – aplikuje a modeluje osvojené početní operace.
– Pamětné násobení a dělení.
PRVOUKA
Lidské tělo – mozek (funkce, centra), ucho:
– Vysvětlí základní funkce mozku.
– Vyznačí centra mozku.
– Popíše stavbu ucha.
– Účelně plánuje svůj čas pro učení.
Společenské vztahy:
– Vyvodí a dodržuje pravidla pro skupinovou práci a třídní kolektiv.
– Obhájí a odůvodní své názory, připustí svůj omyl a dohodne se na společném postupu řešení.
ANGLICKÝ JAZYK
Vocabulary bank (okruhy): animals, things, verbs, family, school, transport:
– Rozumí obsahu jednoduchého krátkého psaného textu, pokud má k dispozici vizuální oporu.
– Přiřadí mluvenou a psanou podobu téhož slova.
VÝTVARNÁ VÝCHOVA
– Při tvorbě vizuálně obrazných vyjádření se vědomě zaměřuje na projevení vlastních životních zkušeností i na tvorbu vyjádření, která mají komunikační účinky pro jeho nejbližší sociální vztahy.
PRACOVNÍ ČINNOSTI
– Vytváří jednoduchými postupy různé předměty z netradičních materiálů (brainhat).
– Vytváří přiměřenými pracovními operacemi a postupy na základě své představivosti různé výrobky z daného materiálu (Sondík).
– Přilepí k sobě kartonové rolky, pokryje je materiálem podle vlastního výběru.
TĚLESNÁ VÝCHOVA
– Zvládá v souladu s individuálními předpoklady jednoduché pohybové činnosti jednotlivce nebo činnosti prováděné ve skupině, usiluje o jejich zlepšení.
– Spolupracuje při jednoduchých týmových pohybových činnostech a soutěžích.
– Jedná v duchu fair play: dodržuje pravidla her a soutěží, pozná a označí zjevné přestupky proti pravidlům a adekvátně na ně reaguje, respektuje při pohybových činnostech opačné pohlaví.
– Cvičí podle popisu cvičení.
ZÍSKAJÍ TYTO KOMPETENCE:
Kompetence k učení:
– Využívání vhodných způsobů a strategií pro efektivní učení (plánování, organizování a řízení vlastního učení) a projevování ochoty věnovat se dalšímu studiu.
– Kritické zhodnocení výsledků svého učení a diskuse o nich.
– Vyhledávání a třízení informací a na základě jejich pochopení je propojovat a systematizovat, efektivně je využívat při učení, tvůrčích činnostech a v praktickém životě.
– Poznání smyslu a cíle učení, posouzení vlastního pokroku a určení překážek či problému bránícímu učení, naplánování se, jakým způsobem své učení zdokonalit.
Kompetence komunikativní:
– Naslouchání promluvám druhých lidí, porozumění jim, schopnost vhodně na ně reagovat, účinně se zapojovat do diskuse a obhájit svůj názor.
– Vhodně a věcně argumentovat.
Kompetence sociální a personální:
– Účinná spolupráce ve skupině a podílení se na vytváření pravidel práce v týmu.
– Podílení se na vytváření příjemné atmosféry na základě ohleduplnosti, respektu a úcty.
– Na základě poznání nebo přijetí nové role v pracovní činnosti pozitivně ovlivňovat kvalitu společné práce.
– V případě potřeby poskytnout pomoc nebo o ni požádat.
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Osobnostní rozvoj:
Kreativita – vytváření nových postupů ve spolupráci s ostatními, tvořivé využívání nápadů.
Sociální rozvoj:
Mezilidské vztahy – rozvoj základní dovednosti dobré komunikace, získání návyků k utváření dobrých mezilidských vztahů ve třídě i mimo ni.
Učební úlohy pro žáky ke stažení:
- Dílčí učební úloha č. 1 - SKŘÍTCI
- Dílčí učební úloha č. 2 - SEZNÁMENÍ SE SONDÍKEM MOZKOVÝM
- Dílčí učební úloha č. 3 - VÝROBA SONDÍKA
- Dílčí učební úloha č. 4 - BRAINSTORMING
- Dílčí učební úloha č. 5 - VÝROBA MODELU MOZKU
- Dílčí učební úloha č. 6 - PONOŽKOVINY
- Dílčí učební úloha č. 7 - LABYRINT VNITŘNÍHO UCHA
- Dílčí učební úloha č. 8 - DALEKOHLED
- Dílčí učební úloha č. 9 - V SEVŘENÍ PAVOUKA
- Dílčí učební úloha č. 10 - ZNEŠKODNI PAVOUKA
- Dílčí učební úloha č. 11 - ZÁVOD NEUROTRANSMITÉRŮ
- Dílčí učební úloha č. 12 - TŘÍDNÍ NEURONOVÁ SÍŤ
- Dílčí učební úloha č. 13 - NEURONOVÁ SÍŤ (GORDICKÝ UZEL)
- Dílčí učební úloha č. 14 - SONDÍK CVIČÍ
- Dílčí učební úloha č. 15 - PRÁCE S TEXTEM
- Prezentace - ZNÁTE SKŘÍTKY?