Název výukového projektu:
TÝDEN S ABORIGINY
Doporučený ročník: 2.
Hlavní záměr výukového projektu:
Záměrem projektu Týden s Aboriginy bude zejména zpestřit klasickou výuku, nabídnout možnost srovnání s něčím novým, přinést několik zajímavých informací, které by si žáci měli pamětně osvojit a jež by se daly souhrnně označit „Na co si mám vzpomenout, když se řekne Austrálie“. Dalším cílem je využití kouzla vztahu Aboriginů k přírodě a k sobě samým v jejich skupině a toto kouzlo se pokusit přenést do výuky a mezi děti a pěstovat tak u nich úctu k přírodě, k sobě samým a mezi sebou navzájem, s výhodou jedinečné atmosféry.
Projekt bude trvat dva dny v prostředí školy a jejím okolí a bude přípravou pro třídenní školu v přírodě, která se ponese dále ve stejném tématu.
Učitel žákům představí hosta, mladého Aborigina (loutka), který nás bude postupně seznamovat s životem ve svém kmeni, který budou porovnávat s životem svým, budou se od Aborigina učit novým věcem, a naopak oni budou seznamovat Aborigina s tím, co už sami umí.
– Požehnaný totem (blíže vysvětleno níže).
– Lapač snů (lapač snů si žáci vyrobí až na škole v přírodě, v práci se tomuto produktu nevěnuje pozornost, představa je však taková, že na škole v přírodě budou žáci za splněné úkoly dostávat suroviny, ze kterých si poté lapač snů vyrobí. Některé suroviny budou nezbytné, jiné budou navíc, na ozdobu, čemuž bude přizpůsobena náročnost úkolu. Výroba lapače snů bude motivovaná povídáním o dreamtime, což je teorie Aboriginů o původu všeho).
– Obrázek – malba přírodnin.
– Kostým Aborigina (kostým si žáci opět vyrobí až na škole v přírodě, bude se jednat o sukni vyrobenou z provázku a na něj navázaného krepového papíru – podobná jako havajská sukně + důkladně pomalovaný obličej – barvami na obličej + jako bonus si žáci mohou vyrobit různé náramky a náhrdelníky z přírodnin – záleží na kreativitě každého).
– Žák popíše osobu mladého Aborigina na základě rozhovoru, který popisu bude předcházet a který žáci povedou sami s cílem dozvědět se podstatné informace.
– Žák doplní do textu správné slabiky z nabídek. Po doplnění všech chybějících slabik si text přečte a zodpoví otázky k němu přiložené.
– Žák pomocí obrázků znázorní důležité etapy každého dne ve správné posloupnosti (ranní hygiena, oblékání, snídaně, odchod do školy, svačina, oběd, svačina, úkoly, volný čas a koníčky, večeře, spánek, …).
– Žák opakuje slova i pohyby podle loutky Aborigina.
– Žák pojmenuje alespoň 8 rostlin a určí, zda jsou poživatelné, léčivé, či jedovaté.
– Žák hodí směrem dříve určeným s ohledem na to, že do této zóny nikdo nevkračuje. (Cíl je částečně i psychomotorický.)
– Žák tiše prochází lesem, neničí porosty a v případě, že uvidí nějakého živočicha, pokusí se jej pojmenovat. Dále žák vyjmenuje alespoň 5 australských zvířat.
– Žák si vybere statický přírodní objekt, který namaluje temperami určených barev na papír o velikosti A4.
– Žák důsledně provede dechová cvičení a podle instrukcí si vyzkouší hru na hudební nástroj didgeridoo.
– Žák vypočítá alespoň 20 příkladů na procvičení násobilky do 4. Dále pak vypočítá slovní úlohu, provede k ní správný zápis a nezapomene napsat odpověď.
– Žák napíše diktát s minimálním počtem chyb v právě probírané látce (písmena ú/ů) a dále v učivu již dříve probraném.
– Žák aktivně běhá a snaží se co nejefektivněji naplnit parametry hry.
– Žák vyjmenuje 6 zvířat a 6 sloves v angličtině. Žák zazpívá píseň s těmito slovy.
– Žák ve spolupráci se spolužáky vymodeluje zadaný prostorový útvar, spočítá jeho vrcholy a jeho strany.
(Ve vazbě na klíčové kompetence RVP ZV)
Pěstování pozitivního vztahu k přírodě (kompetence občanské):
– Žák chápe základní ekologické souvislosti a enviromentální problémy.
– Žák respektuje požadavky na kvalitní životní prostředí.
– Žák se rozhoduje v zájmu podpory a ochrany zdraví a trvale udržitelného rozvoje společnosti.
Podpoření spolupráce celé třídy (kompetence sociální a personální):
– Žák se podílí na utváření příjemné atmosféry v týmu.
– Žák na základě ohleduplnosti a úcty při jednání s druhými lidmi přispívá k upevňování dobrých mezilidských vztahů.
– Žák v případě potřeby poskytne pomoc nebo o ni požádá.
– Žák rozvíjí své vyjadřovací schopnosti (zvláště co se týká výtvarné exprese).
– Žák rozvíjí své pohybové schopnosti (rychlost, reakční rychlost).
– Žák rozvíjí své pohybové dovednosti (koordinace).
Učební úlohy pro žáky ke stažení:
- Dílčí učební úloha č. 1 - ÚVOD
- Dílčí učební úloha č. 2 - ZÁSADNÍ INFORMACE
- Dílčí učební úloha č. 3 - JAKÝ JE NÁŠ DEN?
- Dílčí učební úloha č. 4 - JAKÝ JE DEN ABORIGINA?
- Dílčí učební úloha č. 5 - PAK MÁME TAKÉ SVOJI ŠKOLU
- Dílčí učební úloha č. 6 - POČÍTÁME
- Dílčí učební úloha č. 7 - PÍŠEME DIKTÁTY
- Dílčí učební úloha č. 8 - V TĚLOCVIKU BĚHÁME
- Dílčí učební úloha č. 9 - UČÍME SE ANGLICKÁ SLOVÍČKA
- Dílčí učební úloha č. 10 - ROZEZNÁVÁME RŮZNÁ GEOMETRICKÁ TĚLESA